Als je de vacatureteksten voor online marketeer mag geloven moet je als online marketeer het schaap met de vijf poten zijn. Er wordt om diepgaande en specilialistische kennis van alle online marketing diciplines gevraagd plus nog een hoeveelheid eigenschappen en competenties. Meestal zijn deze eisen helemaal niet realistisch. Maar wat is dan wel belangrijk?
Welke competenties zijn je nu echt belangrijk om jezelf verder in te ontwikkelen?
1. Brede basiskennis
Of je nu een specialist of een allrounder bent. Het is altijd altijd belangrijk dat je beschikt over basiskennis van alle online marketing disciplines. Dit is essentieel omdat je als goede online marketeer er namelijk voor moet zorgen dat in deze omnichannel wereld synergie tussen verschillende kanalen wordt bereikt.
2. Analytisch vermogen
Het analyseren van resultaten is een belangrijk onderdeel van online marketing. Waarom heb je als online marketeer een goed analytisch vermogen nodig?
- Aan de hand van analyses bepaal je de vervolgstappen.
- Online campagnes moeten verder geoptimaliseerd worden.
- Op deze manier kun je zo vernieuwende en creatieve oplossingen bedenken.
3. Communicerend vermogen
Aansluitend op het analyseren van resultaten, is het ook belangrijk dat je resultaten goed kunt rapporteren en erover kunt communiceren.
- Zijn de beoogde KPI’s behaald?
- En zo niet, wat is er nodig om deze KPI’s in het vervolg wel te behalen?
Als online marketeer is het ook van belang dat je goed met kritiek kunt omgaan.
4. Projectmanagement skills
Als online marketeer werk je vaak nauw samen met verschillende afdelingen zoals marketing, content creation en IT. Als je goede project management skills hebt draagt dit bij aan de effectiviteit en efficiëntie van de werkzaamheden. Om ervoor te zorgen dat jouw collega’s van de andere afdelingen efficiënt samenwerken is het van belang dat je:
- Leiding kan nemen.
- Anderen motiveert.
- Snel beslissingen kan nemen wanneer dit nodig is.
- Overzicht weet te houden door middel van een strakke planning.
5. Nieuwsgierigheid en lef
Ontwikkelingen binnen de wereld van online marketing gaan razendsnel. Als succesvol online marketeer wil je hier atijd van op de hoogte zijn en durf je ermee te experimenteren. Daarnaast durf je ook te zeggen wat je hier van vindt en kun je moeilijke beslissingen nemen.
6. Creativiteit
Creativiteit is een onmisbare eigenschap voor een online marketeer. Het is namelijk hard nodig om op te
kunnen vallen tussen de continue stroom aan content die we elke dag voorgeschoteld krijgen. Essentieel dus
bij het creëren van strategieën, campagnes en content. Creativiteit heeft het zwaar in de wereld van de stijgende meetbaarheid. Toch is creativeit nog steeds de doorslaggevende factor in het succes van campagnes.
7. Ondernemerschap
Online marketing gaat om resultaten behalen. Ondernemerschap is hierbij een belangrijke kwaliteit. Het
signaleren van groeikansen en het durven nemen van verantwoorde risico’s zijn cruciaal. Als goede online marketeer zie je overal kansen en neem je daarbij het initiatief om die kansen te benutten. Hoe weet je of jij deze competentie beheerst?
- Je bent continu bezig met campagnes optimaliseren om het maximale eruit te halen.
- Je denkt pro-actief nieuwe online proposities uit.
- Je hebt onuitputtelijke energie om meer likes, aanmeldingen, contactmoment of omzet te realiseren.
Nu je weet welke competenties belangrijk zijn kun je deze competenties verder gaan ontwikkelen.